Xin chao, oftwel hello in het Vietnamees! - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Fiona Heeman - WaarBenJij.nu Xin chao, oftwel hello in het Vietnamees! - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Fiona Heeman - WaarBenJij.nu

Xin chao, oftwel hello in het Vietnamees!

Blijf op de hoogte en volg Fiona

15 Juni 2014 | Vietnam, Hoi An

Zoals jullie ongetwijfeld mee hebben gekregen door de verschillende foto's die de afgelopen tijd op facebook zijn verschenen ben ik op dit moment aan het backpacken in Zuid-Oost Azie. Vandaag ben ik precies twee weken onderweg (1,5 maand lijkt nu erg kort) en we (Marieke,waarmee ik reis en ik) zitten nu in Hoi an, Vietnam. We hebben de afgelopen tijd enorm veel meegemaakt en dus leek het mij tijd om eens een korte update te geven over wat we de laatste tijd hebben gedaan.

Marieke heeft zelf al anderhalve maand rondgereisd in Noord Thailand en Laos en kwam mij op 1 juni ophalen in Bangkok. Omdat de hele situatie met de staatsgreep niet heel chill leek, maar ik ook bericht had gehad dat het daar allemaal wel mee viel, was ik benieuwd wat we daar aan zouden treffen. Ten eerste, heel veel warmte en goed benauwd ook, dus een vrij intense omschakeling vanuit NL en daarnaast drukte, overal: treinen, metro,en veel chaotisch verkeer op de weg. Van de protesten heb ik niets gemerkt, volgens marieke was er wel wat demonstraties te zien om het plein waar zij met de bus langs was gekomen maar in de rest van de stad was er niets van te merken en dus was het vooral de avondklok waar we rekening mee moesten houden.
We hadden 1 dag in BKK voordat we door vlogen naar Hanoi en hebben lekker de stad wat verkend en verder de tijd genomen om een beetje bij te komen van de vliegreis.

Dinsdag 3 juni om 6.45am vertrok onze vlucht en niet veel later werden we in het levendige Vietnam verwelkomt met weer een stempel in ons paspoort. Hello Hanoi! Eerste indruk, super crowded. Overal rijden auto's, duizenden scooters en her en der een enkele fietser. Verder is het een stad met veel schattige straatjes met allemaal dezelfde kleine winkeltjes op een rij. Er hangt een gezellige vibe, er zijn veel museau en mooie plekjes bij het lake om even bij te komen van alle drukte. Want deze stad is nooit stil. Daarnaast ook al verschillende typische gewoontes en gebruiken van vietnam achterhaald. Zo zijn er bijvoorbeeld de busproppers, mannetjes in lokale bussen (je vind hier bijna geen toeristen en na een aantal te hebben ervaren, begrijpen we nu ook waarom..) deze regelen de tickets en de passagiers. M.a.w. ze proberen net zoveel mensen over te halen om de bus te nemen tot dat de bus niet gewoon vol zit, maar ongeveer 1,5 a 2x het normale aantal mensen bevat. De bus rijdt net zo lang stapvoets tot dit doel gehaald is. Daarnaast hebben we ook wat geleerd over het Vietnamese uitgaansleven. We besloten namelijk gezellig tussen alle Vietnamezen te gaan zitten, op de kleine krukjes op de stoep waar iedereen daar op zit. Op dat moment hadden we een heel aantal vragen over van alles wat we de afgelopen dagen in Vietnam hadden gezien dus was het onze taak een vietnamees te vinden die redelijk engels sprak. En yes, we succeeded. Het favo drankje van alle mensen bleek een soort zelfgemaakte lemon/ice tea en de biertjes die wij hadden waren dus eigenlijk een slechte local experience. Bij voorkeur kiezen de Vietnamezen ook voor de drukke "bar" spots en bestond er (zo opserveerden wij) een soort " vallet service" voor scooters bij de "bars" (krukjes op straat naast een drukke weg zonder een echte bar te zien is in mijn ogen nog steeds niet echt een bar). De locals worden gestopt door de barproppers, geven hun scooter af en deze wordt gratis geparkeerd als zij daar iets gaan drinken. Ook kregen we uitleg over de nogal vreemde gebruiken van vietnamese mannen, zoals bv om hun nagels lang te laten groeien (zij hoeven niet met het huishouden te helpen en zijn lazy) en het rondlopen met opgerold shirt (yes, het is warm en shirt uitdoen is een overtreding in vietnam).

In Hanoi hebben we niet stil gezeten, we hebben een aantal trips gemaakt en zo werd Hanoi zo ongeveer onze thuis basis waar we elke keer weer ff bij konden komen. We zijn een aantal dagen naar de gorgeous Halong bay geweest, hebben daar op een boot rond gevaren en tijd op Cat ba island doorgebracht. Westerse toeristen waren er niet veel, maar het stikte van de vietnamese toeristen (en die houden blijkbaar erg van tandem rijden). De baai zelf was geweldig en vooral het kayakken tussen de enorme rotsachtige " eilanden" was heel indrukwekkend. We hadden nog een leuke local experience toen we blijkbaar de locale boot namen richting het eiland en leerden daar onze eerste twee woorden vietnamees! (iedereen vond onze uitspraak maar wat komisch)
We zijn daarnaa meteen richting Sapa afgereisd met de nachtbus. Een hele ervaring en in theorie handig maar in de praktijk krijg je weinig slaap en ben je de volgende dag dus moe:p. Sapa is bekend van de rijstvelden die als terrassen tegen de heuvels op liggen. Door hier rond te trekken konden we het geweldige landschap van alle kanten aanschouwen en kregen we ook wat mee van de wat traditionele stammen die hier of hier in de buurt nog woonden. De regen trof ons hier behoorlijk, maar gelukkig bleef hij vooral beperkt tot de ochtend. Wel waren de paden zo modderig datheteen hele uitdaging was om het hele stuk af te leggen...
Na onze tours besloten we nog een paar dagen in Hanoi te blijven om de stad en wat musea (Hoi Chi Minh mausoleum was een echte must see) te bekijken. Ook hadden we een typsich Vietnamese lunch met de Vietnamezen die we hadden ontmoet. Erg lekker! En om de een of andere manier toch best anders dan wat wij de afgelopen dagen hadden kunnen vinden. Aan deze mooie tijd in Hanoi kwam een einde en het werd tijd om plannen te maken voor de rest van de reis door Vietnam. Uiteindelijk besloten we naar het Phong Nha National Park te gaan (met erg bijzondere grotten) en vervolgens naar Hoi an waar we veel goede verhalen over hadden gehoord.
Phong Nha park was geweldig, we besloten scooters te huren om daar rond te rijden en hadden een geweldige rit met de mooiste uitzichten. Dit bleek echter niet helemaal het uitzicht te zijn geweest wat op de geplande route lag (we zijn dan ook 2x een enorm stuk omgereden) maar we hadden het voor niets willen missen. Ook al waren we doorweekt van de regen en konden we door onze " kleine" detour maar 1 ipv 2 of 3 caves zien, het was geweldig! De dark cave waar we in gingen had namelijk watertjes binnen in en ook complete modderbaden. Hierna was het tijd om naar Hoi an door te rijden,waar we met het lokale vervoer (4bussen en 2taxis) 11uur later in Hoi an aankwamen. Vermoeiend en een lange reis maar, we waren in ieder geval op tijd om 2uur 's nachts met een grote groep NLers de voetbal wedstrijd tegen Spanje te zien. Het stadje zelf bleek een stuk minder groot dan ik verwacht had maar er hangt een relaxte en gezellige sfeer. Er is een strand, een aantal tempels, barretjes en veel souvenir winkels en winkels van kledingmakers (make your own dress/suit/bag/shoes!) dus een goede plek om een aantal dagen door te brengen. Ook ideaal voor ons om even op adem te komen naar de rush van de afgelopen twee weken.

To be continued!